A tantárgyak és az első napi kompetenciák listája

European System of Evaluation of Veterinary Training (ESEVT) Manual of Standard Operating Procedure 2019. Annex 2. List of subjects and Day One Competences (as approved by ECCVT on 17 January 2019)  p. 28–33.

2. függelék A tantárgyak és az első napi kompetenciák listája (Jóváhagyta az ECCVT 2019. január 17-én)

[Letöltés PDF formátumban: Első napi kompetenciák]

 

Bevezetés 

A. A kompetencia fogalma egyesíti magában a tudást, a készségeket és az attitűdöket. A kompetencia szakmai készségek elsajátítását követeli meg, de hozzá tartozik a vonatkozó ismeretek alkalmazása, a tevékenység végrehajtásához szükséges magabiztosság, és a tanultak sokféle helyzetben és környezetben történő alkalmazásának a képessége.

B. Annak érdekében, hogy az állatorvosképző intézmények meg tudjanak felelni az EU által rögzített alapvető, átfogó állatorvosi kompetencia-együttes támasztotta követelményeknek, ezt tovább kell bontani konkrét „Első Napi Kompetenciákra”: az átfogó állatorvosi kompetenciákat jelenleg az EU jogrendszer több, különböző elemében fektették le, amelyek a következők:

  • Az Európai Parlament és a Tanács 2005/36/EK számú, a 2013/55/EK irányelvvel módosított irányelve (a szakmai képesítések elismeréséről)
  • Az Európai Parlament és A Tanács 2010/63/EU irányelve (a tudományos célokra felhasznált állatok védelméről)
  • Az Európai Parlament és a Tanács 852/2004/EK rendelete (az élelmiszer-higiéniáról)
  • Az Európai Parlament és a Tanács 853/2004/EK rendelete (az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról)
  • Az Európai Parlament és a Tanács 854/2004/EK rendelete (az emberi fogyasztásra szánt állati eredetű termékek hatósági ellenőrzésének megszervezésére vonatkozó különleges szabályok megállapításáról)
  • Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2017/625 rendelete (hatósági ellenőrzésekről)
  • A Tanácsnak az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2017/625 rendelete által módosított1099/2009/EK rendelete (az állatok leölésük során való védelméről)
  • Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/429 rendelete a fertőző állatbetegségekről és egyes állategészségügyi jogi aktusok módosításáról és hatályon kívül helyezéséről; valamint
  • Javaslat az Európai Parlament és a Tanács rendelete az állatgyógyászati készítményekről

C. Az alapvető, átfogó kompetenciáknak az EU által szabályozott valamennyi területet le kell fedniük ahhoz, hogy biztosítsák a szakmai képesítések elfogadásának összehangolását az Európai Unió területén és azon kívül.

D. Az „Első Napi Kompetenciák” jelentik azt a minimális követelményt, amely az állatorvosi szakma különböző területein a kiinduló pontot jelenti. Bármely területét is válassza a szakmának a friss diplomás, a végzés után szüksége lesz a folyamatos szakmai fejlődésre, és egyes munkakörökben posztgraduális képzésre, valamint további képesítések (például Diplomate of a European College, PhD) megszerzésére is.

E. Az Első Napi Kompetenciákkal rendelkező friss diplomásnak képesnek kell lennie arra, hogy a kezdő állatorvosoknak megfelelő feladatokat önállóan hajtsa végre, és kellő magabiztossággal rendelkezzen az elsődleges állatorvosi ellátás önálló biztosítására, ugyanakkor legyen tisztában azzal, hogy mikor kell tapasztaltabb kollégáktól iránymutatást kérnie. Az újonnan végzetteknek valószínűleg több időre van szükségük bizonyos eljárások kivitelezéséhez. Az idősebb kollégáknak támogatást és útmutatás kell nyújtaniuk a számukra.

F. Az állatorvosképző intézmények felelősek azért, hogy a hallgatóikban kialakítsák az Első Napi Kompetenciákat, és biztosítsák, hogy ezek a kompetenciák a diploma megszerzésekor megfelelő szinten vannak. Ebben jelentős támogatást nyújtanak a gyakorló állatorvosok, akik az Külső Gyakorlati Képzés keretében lehetőséget biztosítanak arra, hogy a hallgatók munkahelyi környezetben, a gyakorlatban alkalmazzák ezeket a kompetenciákat.

G. Ezek az Első Napi Kompetenciák összhangban állnak a fent említett, az állatorvosi szakmai képesítésre vonatkozó EU irányelvekkel, rendeletekkel és javaslatokkal, valamint az alábbi dokumentumokkal:

 

1. Első Napi Kompetenciák

1.1 Legyen tisztában a gondjaikra bízott állatokkal, a környezettel, a tulajdonosokkal és a társadalommal szembeni állatorvosi etikai felelősséggel és jogi kötelezettségekkel.

1.2 Rendelkezzen az állatorvosi praxis mint szolgáltató és gazdasági egység, szervezésével, vezetésével és jogi szabályozásával, valamint munkajogi vetületével kapcsolatos ismeretekkel.

1.3 Vezesse be, felügyelje és tartsa fenn az állatorvosi munkahelyeken az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit; rendelkezzen a minőségbiztosítási rendszerekre vonatkozó ismeretekkel; alkalmazza a gyakorlatban a kockázatelemzés elveit.

1.4 Kommunikáljon hatékonyan a kliensekkel, a nyilvánossággal, kollégáival és a felettes hatóságokkal, az érintett célközönségnek megfelelő nyelvezetet használva, a titkos és személyes adatok védelmét teljesen tiszteletben tartva.

1.5 Vezessen pontos klinikai és betegnyilvántartást, és szükség esetén készítsen kórlapot és esetleírást, a kollégák számára kielégítő és a közönség számára is érthető formában.

1.6 Egy multidiszciplináris munkacsoport tagjaként dolgozzon hatékonyan a szolgáltatások biztosításán.

1.7 Értse azt a gazdasági és érzelmi környezetet, amelyben az állatorvos dolgozik.

1.8 Legyen képes a szakirodalmat és a szakmai előadásokat kritikusan áttekinteni és értékelni.

1.9 Ismerje és alkalmazza a clinical governance[1] elveit, és folytasson bizonyítékokon alapuló gyakorlatot.

1.10 Szakmai képességeit használja az állatorvosi tudás és a One Health[2] koncepció előrevitelére az állategészségügy és -jóllét, a minőségi állatorvosi ellátás és az állatorvosi közegészségügy[3] javítása érdekében.

1.11 Legyen képes töredékes információ alapján is cselekedni és a váratlan veszélyhelyzetek kezelésére, valamint a változásokhoz való alkalmazkodásra.

1.12 Ismerje fel személyes és szakmai korlátait, és tudja, hogy szükség esetén hogyan keressen szakmai tanácsot, segítséget és támogatást.

1.13 Legyen képes az élethosszig tartó tanulásra, és legyen a tanulás és a szakmai fejlődés elkötelezett híve. Ebbe beletartozik szakmai tapasztalatainak a rögzítése és értékelése, és a teljesítménye és képességei fejlesztése érdekében tett lépések.

1.14 Teljesítménye javításának érdekében végezzen önértékelést és vegyen részt szakmai vizsgálatokban.

1.15 Vegyen fel pontos és lényegre törő anamnézist az egyes állatokról vagy állatcsoportokról és környezetükről.

1.16 Biztonsággal és az állatot tisztelve kezelje és fékezze meg az állatokat, és képezze ki az állatorvost segítőket ezeknek a technikáknak az alkalmazására.

1.17 Teljes klinikai vizsgálatot végezzen, és bizonyítsa a képességét a klinikai döntéshozatalra.

1.18 Alakítson ki megfelelő kezelési tervet, és hajtsa végre a kezelést a rendelkezésre álló források tekintetbe vételével.

1.19 Lásson el sürgősségi eseteket, és nyújtson elsősegélyt minden gyakran előforduló állafajnak.*

1.20 Értékelje egy állat vagy állatcsoport fizikai állapotát, jóllétét és tápláltsági állapotát, és adjon tanácsot az állattartónak a tartási és takarmányozási elvekkel kapcsolatban.

1.21 Gyűjtse, tartósítsa és szállítsa a mintákat, válassza ki a megfelelő diagnosztikai teszteket, értelmezze és ismerje a vizsgálatok korlátait.

1.22 Kommunikáljon világosan és működjön együtt a hatósági vizsgáló és diagnosztikai szolgálatokkal, beleértve a megfelelő kórelőzmény továbbküldését.

1.23 Legyen tisztában azzal, hogy a képalkotó és más diagnosztikai eljárások hogyan járulnak hozzá a diagnózis kialakításához. Használja az alapvető berendezéseket és eredménnyel végezze az adott esetnek megfelelő vizsgálatot, eleget téve a jó egészségvédelmi és biztonsági gyakorlat kívánalmainak és az érvényben lévő szabályozásnak.

1.24 Ismerje fel az esetlegesen bejelentési kötelezettség alá tartozó, jelentendő és zoonotikus betegségek tüneteit, akárcsak az állatkínzás jeleit, és legyen képes megtenni a megfelelő lépéseket, beleértve a bejelentést az illetékes hatóságnak.

1.25 Legyen képes elérni az engedélyezett gyógyszerekre vonatkozó adatokat a megfelelő forrásokban.

1.26 A jogszabályoknak és a legfrissebb útmutatóknak megfelelően helyesen és felelősségteljesen írja fel és árusítsa a gyógyszereket.

1.27 A megfelelő csatornákon át jelentse a feltételezett mellékhatásokat.

1.28 Alkalmazza megfelelő módon a biológiai biztonság elveit.

1.29 Megfelelően hajtsa végre az aszeptikus eljárásokat.

1.30 Biztonsággal végezze a nyugtatást, az általános és helyi érzéstelenítést; alkalmazni tudja a rögzítés gyógyszeres módszereit.

1.31 Legyen képes a fájdalmat értékelni és csillapítani.

1.32 Ismerje fel, hogy mikor szükséges az eutanázia, és azt a megfelelő módszer alkalmazásával, az állat iránti tisztelettel hajtsa végre, ugyanakkor legyen érzékeny a tulajdonosok és mások érzéseire, és fordítson kellő figyelmet a jelenlévők biztonságára; adjon tanácsot a tetem kezelésére vonatkozóan.

1.33 Végezzen részletes kórbonctani vizsgálatot, jegyezze fel a megfigyeléseket, vegyen szövetmintákat, tárolja és szállítsa azokat.

1.34 Az állatjóléti szempontokra is kiterjedő figyelemmel végezze az élelmiszerlánc céljaira felhasznált állatok ante mortem vizsgálatát; helyesen ismerje fel az állati eredetű termékek minőségét és biztonságosságát befolyásoló tényezőket, hogy ki tudja zárni azokat az állatokat, amelyeknek az állapota nem teszi lehetővé az élelmiszerláncban történő felhasználásukat.

1.35 Felügyelje az élelmiszereket és takarmányokat, beleértve a haszonállatok post mortem vizsgálatát és az ehhez kapcsolódó élelmiszergyártási technológia felügyeletét.

1.36 Adjon tanácsot az adott fajnak, valamint az állategészségügyi, állatjóléti és közegészségügyi standardoknak megfelelő megelőző és mentesítési programokra vonatkozóan, és hajtsa végre ezeket.

 

2. A kompetenciákat megalapozó ismeretek és tudás

Szakmai feladataik hatékony teljesítéséhez a frissen végzett állatorvosoknak széleskörű ismeretekre és tudásra van szükségük a biológia, az állat- és társadalomtudományok és az állati termékeket feldolgozó iparágakhoz kapcsolódó jogszabályok területén. Ezeknek legalább az alábbi elemekre kell kiterjedniük:

2.1 A tudományos és klinikai gondolkodásmód ismerete, megértése és a képesség a kétféle gondolkodásmód megkülönböztetésére, valamint erősségeinek és korlátainak felismerésére.

2.2 A kutatási módszerek, az alap- és alkalmazott kutatások hozzájárulása az állatorvos-tudományhoz, valamint a 3R (Replacement, Reduction, Refinement – helyettesítés, csökkentés, tökéletesítés) elv alkalmazásához.

2.3 Az állatok felépítése, működése és viselkedése, valamint élettani és jóléti szükségleteik.

2.4 Az állattenyésztés, a termelés és az állattartás üzleti oldalának ismerete.

2.5 A leggyakrabban előforduló állatfajoknál* előforduló gyakori betegségek és rendellenességek kóroktana, kórfejlődése, klinikai tünetei, diagnózisa és kezelése.

2.6 További, nemzetközi jelentőségű betegségek ismerete, amelyek nemzeti vagy nemzetközi szinten a biológiai biztonság és a kereskedelem szempontjából kockázatot jelentenek.

2.7 Az állatok gondozásával és jólétével, szállításával, valamint a bejelentési kötelezettség alá tartozó és jelentendő betegségekkel kapcsolatos jogi szabályozás.

2.8 A gyógyszerekkel kapcsolatos jogi szabályozás és a gyógyszerek, közöttük az antimikrobiális szerek és az antiparazitikumok felelősségteljes alkalmazására vonatkozó irányelvek.

2.9 A betegségmegelőzés elvei, az egészség és az jóllét elősegítése.

2.10 Közegészségügyi vonatkozású kérdések, például epidemiológia, a határokon átnyúló járványos megbetegedések, zoonotikus és élelmiszer eredetű megbetegedések, új és visszatérő betegségek, élelmiszer-higiénia és -technológia.

2.11 A hatékony interperszonális érintkezés elvei, beleérve a kommunikációt, a vezetést, a menedzselést és a csoportmunkát.

2.12 Az állatorvosi munka etikai kereteinek ismerete, beleértve a fontosabb etikai elméleteket, amelyek szakmai és állatjóléti etikai kérdésekben a döntéshozatalt irányítják.

 

3. Tantárgyak

A hivatalos állatorvosi képzettséghez vezető tanulmányi programnak legalább az alább felsorolt tantárgyakat kell tartalmaznia.

Ezek közül egy vagy több tantárgy oktatása más kurzusok részeként vagy azokhoz kapcsolódva is megoldható.

Bár minden tantárgyat valamelyik kategóriába soroltunk, némelyik több kategóriához is kapcsolódik. A felsorolt kategóriák tartalmazzák a szakmai ismeretekhez kötődő tantárgyakat.

A. Alaptantárgyak

  • orvosi fizika
  • kémia (a szervetlen és a szerves kémia egyes fejezetei)
  • az állatok biológiája, zoológia és sejtbiológia
  • takarmánynövények biológiája és mérgező növények
  • orvosbiológiai statisztika

B. Állatorvosi szaktárgyak

a. Alaptudományok:

  • anatómia, szövettan és embriológia
  • élettan
  • biokémia
  • általános és molekuláris genetika
  • gyógyszertan, gyógyszerrendelés és gyógyszeres terápia
  • kórbonctan
  • toxikológia
  • parazitológia
  • mikrobiológia
  • immunológia
  • epidemiológia
  • információs írástudás és adatkezelés
  • szakmai etika és kommunikáció
  • állategészségügyi gazdaságtan és praxismenedzsment
  • állatetológia
  • állatjólét
  • takarmányozástan

b. Klinikai tudományok:

  • szülészet, szaporodásbiológia és szaporodási rendellenességek
  • diagnosztikus patológia
  • belgyógyászat
  • sebészet
  • aneszteziológia
  • a leggyakoribb állatfajokra kiterjedő klinikai gyakorlati oktatás *
  • megelőző orvoslás
  • képalkotó diagnosztika
  • a leggyakoribb állatfajok* gyógyítása
  • a leggyakoribb állatfajok* propedeutikája

c. Állattenyésztés

  • állattenyésztés, beleértve a tenyésztést, a tartást és a gazdasági kérdéseket
  • állomány-egészségtan

d. Élelmiszerbiztonság és élelmiszerminőség, állatorvosi közegészségügy és a One Health megközelítés

  • állategészségügyi jogszabályok, beleértve a hivatalos ellenőrzéseket, a hatósági állategészségügyi szolgálatokat, igazságügyi állatorvostan és hivatalos igazolások
  • élelmiszerek, takarmányok és állati melléktermékek ellenőrzése
  • zoonózisok
  • élelmiszer-higiénia és élelmiszer-mikrobiológia
  • élelmiszer-technológia

 

* Common animal species as described in the list of Indicators of the ESEVT SOP.  A „leggyakoribb állatfajok” az ESEVET SOP-ban az indikátoroknál meghatározottak szerint. [Az SOP jelen kiadása nem tartalmazza a meghatározást. A ford.]

 

A különböző tantárgycsoportok tartalma, valamint az elméleti és gyakorlati képzés megoszlása legyen kiegyensúlyozott és összehangolt, ilyen módon a tudás és a gyakorlat úgy sajátítható el, hogy az állatorvos valamennyi feladatát képes lesz teljesíteni.

Lábjegyzetek:

[1] az állategészségügyi rendszer hatékony és betegközpontú irányítási rendszere (a ford.)

[2] Egy-az-Egészség

[3] veterinary public health