Hol is állunk? (Felsőoktatási intézmények rangsorolása)

Shanghai ranking 2022

A felsőoktatási intézmények komoly versenyhelyzetben vannak. Nemcsak az állami, pályázati, esetleg magán forrásokért versengenek, hanem a hallgatókért is – országon belül és nemzetközi szinten egyaránt.

A hallgatók (vagy szüleik) mérlegelnek: a legjobb minőségű oktatást akarják biztosítani a költségeket is figyelembe véve. Ebben segítik őket az akkreditációk, amelyekben a minősítő szervezetek (MAB, EAEVE) garantálják, hogy az adott felsőoktatási intézmény megfelel a szervezet által közzétett elvárásoknak, standardoknak. És segítséget jelenthetnek a nemzetközi rangsorok is.

A tudományos és oktatási teljesítmény értékelése nem könnyű feladat, sok vitára ad alkalmat. Annyi bizonyos, hogy ha nem is ez a legpontosabb és jobb mérőeszköz, a szakirodalmi tevékenység fontos szerepet tölt be minden értékelésben és rangsorolásban. A közlemények száma, a „megszerzett” impakt faktorok és a hivatkozások mennyisége az egyéni értékelést, az intézmények rangsorolását is befolyásolja. Természetesen számos más szempont is vizsgálható, és ezt meg is teszik azok a szervezetek és intézmények, amelyek vállalkoznak az országos és nemzetközi rangsorok kialakítására. Módszertanuk változó, ezért minden esetben érdemes tanulmányozni annak a leírását, hogyan alakították ki a rangsort? Változó természetesen a rangsorolás értéke, megbízhatósága is.

Az közös azonban valamennyi rangsorban, hogy több év kemény munkájával lehet bekerülni, és stabil teljesítményt kell nyújtani. Az újonnan alakult vagy átalakult intézmények hátrányos helyzetben vannak, amennyiben évek telhetnek el, amíg megjelennek a nemzetközi szakmai rangsorokban.

Aki az állatorvostudomány területén szeretne tájékozódni, az alábbi oldalakra látogathat el:

QS World University Rankings 2022 – Veterinary Science 2022

Shanghai RankingVeterinary Science 2022

Kissé meglepő, hogy a rangsorban olyan felsőoktatási intézmények is szerepelnek, ahol nem folyik állatorvosképzés. Mivel a rangsorolás a Web of Science cikkek kategorizálására szolgáló rendszerén alapul, a “veterinary science” kategóriában szerepelhetnek – szép számmal – határterületi cikkek, következésképpen a rangsorban határterületi egyetemek is.

Shanghai Ranking, Veterinary Science, 2022
Shanghai Ranking, Veterinary Science, 2022

CWUR – Center for World University Rankings 2022-2023

– Az itt rangsorolt magyar egyetemek 2022-23-ra megállapított helye

CWUR, 2022, Hungary
CWUR, 2022, Hungary

– Veterinary Science

CWUR, Veterinary Sciences, 2022
CWUR, Veterinary Sciences, 2022

URAPUniversity Ranking by Academic Performance (az állatorvosképző intézmények rangsora 2021-2022 évre)

Meglepő, hogy az állatorvostudomány alatt kizárólag a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem szerepel, ahol nem folyik állatorvosképzés, bár az adatokat ez a rangsor is a 2016-2020-as időszakból gyűjti, amikor az állatorvosképzés már önálló volt.

URAP, veterinary sciences, 2022
URAP, veterinary sciences, 2022

 

Az impaktfaktorhoz Grafika: Dr. Bakos Beáta
Grafika: Dr. Bakos Beáta

Az egyetemek általános, nemzetközi rangsorai közül néhányat szintén a figyelmükbe ajánlunk:

US News and World Report 2019

Times Higher Education 2022 – The world university rankings (Veterinary Science 2022)

Ranking Web of Universities – Hungary 2022

Webometrics 2022
Webometrics 2022

World Scholarship Forum – A 17 legjobb állatorvosképző intézmény, 2022.

Hazánkban két folyóirat vállalkozik a rangsorok készítésére, ám ezeket meg kell vásárolni a Figyelő, illetve a HVG mellékleteként.

Minden esetben érdemes alaposan tanulmányozni a rangsor kialakításának módszertanát, és kritikusan fogadni a besorolásokat, akárcsak az intézmények véleményét saját kiválóságukról és pozíciójukról. Az önbecsapás, a helytelen önértékelés senkinek nem tesz jót és a fejlődés gátja.

 

Orbán Éva

(A linkek frissítve: 2022.08.30.)

 

Ajánlott irodalom:

Gyles, C.: Veterinary schools – which ones are the best? Canadian Veterinary Journal. 2015. 56. 8. 787-790. PMC4502844 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4502844/ Letöltve: 2019.03.03.

Bikádi Katalin: Egyetemi rangsorok. Noctua, 2016. 20. 2. URL: http://www.huveta.hu/bitstream/handle/10832/1576/Noctua_2016_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y   Letöltve: 2019.03.03.