Hol is állunk? (Felsőoktatási intézmények rangsorolása)

Shanghai ranking 2023

A felsőoktatási intézmények komoly versenyhelyzetben vannak. Nemcsak az állami, pályázati, esetleg magán forrásokért versengenek, hanem a hallgatókért is – országon belül és nemzetközi szinten egyaránt.

A hallgatók (vagy szüleik) mérlegelnek: a legjobb minőségű oktatást akarják biztosítani a költségeket is figyelembe véve. Ebben segítik őket az akkreditációk, amelyekben a minősítő szervezetek (MAB, EAEVE) garantálják, hogy az adott felsőoktatási intézmény megfelel a szervezet által közzétett elvárásoknak, standardoknak. És segítséget jelenthetnek a nemzetközi rangsorok is.

A tudományos és oktatási teljesítmény értékelése nem könnyű feladat, sok vitára ad alkalmat. Annyi bizonyos, hogy ha nem is ez a legpontosabb és jobb mérőeszköz, a szakirodalmi tevékenység fontos szerepet tölt be minden értékelésben és rangsorolásban. A közlemények száma, a „megszerzett” impakt faktorok és a hivatkozások mennyisége az egyéni értékelést, az intézmények rangsorolását is befolyásolja. Természetesen számos más szempont is vizsgálható, és ezt meg is teszik azok a szervezetek és intézmények, amelyek vállalkoznak az országos és nemzetközi rangsorok kialakítására. Módszertanuk változó, ezért minden esetben érdemes tanulmányozni annak a leírását, hogyan alakították ki a rangsort? Változó természetesen a rangsorolás értéke, megbízhatósága is.

Az közös azonban valamennyi rangsorban, hogy több év kemény munkájával lehet bekerülni, és stabil teljesítményt kell nyújtani. Az újonnan alakult vagy átalakult intézmények hátrányos helyzetben vannak, amennyiben évek telhetnek el, amíg megjelennek a nemzetközi szakmai rangsorokban.

Aki az állatorvostudomány területén szeretne tájékozódni, az alábbi oldalakra látogathat el:

QS World University Rankings 2023 – Veterinary Science 2023

Shanghai Ranking 2023Veterinary Science 2023  (A “University of Veterinary Medicine, Budapest” a 151-200. helyen)

Kissé meglepő, hogy a rangsorban olyan felsőoktatási intézmények is szerepelnek, ahol nem folyik állatorvosképzés. Mivel a rangsorolás a Web of Science cikkek kategorizálására szolgáló rendszerén alapul, a “veterinary science” kategóriában szerepelhetnek – szép számmal – határterületi cikkek, következésképpen a rangsorban határterületi egyetemek is.

Veterinary science 2023
Veterinary science 2023

CWUR – Center for World University Rankings 2023

– Az itt rangsorolt magyar egyetemek 2022-23-ra megállapított helye

CWUR 2023
CWUR 2023

– Veterinary Science (2017)

CWUR Veterinary Science 2023
CWUR Veterinary Science 2023

URAPUniversity Ranking by Academic Performance (az állatorvosképző intézmények rangsora 2022-2023 évre)

Meglepő, hogy az állatorvostudomány alatt kizárólag a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem szerepel, ahol nem folyik állatorvosképzés, bár az adatokat ez a rangsor is a 2016-2021-es időszakból gyűjti, amikor az állatorvosképzés már önálló volt.

URAP veterinary 2023
URAP veterinary 2023
Az impaktfaktorhoz Grafika: Dr. Bakos Beáta
Grafika: Dr. Bakos Beáta

Az egyetemek általános, nemzetközi rangsorai közül néhányat szintén a figyelmükbe ajánlunk:

US News and World Report Best Veterinary Schools 2023

Times Higher Education 2024 – The world university rankings (Veterinary Science 2024

Ranking Web of UniversitiesHungary 2023 

(A “University of Veterinary Medicine, Budapest” a magyar egyetemek között 15., a teljes rangsorban 3438. helyen szerepel.)

Ranking Web of Universities, 2023
Ranking Web of Universities, 2023

World Scholarship Forum – A 17 legjobb állatorvosképző intézmény, 2023.

Hazánkban két folyóirat vállalkozik a rangsorok készítésére, ám ezeket meg kell vásárolni a Figyelő, illetve a HVG mellékleteként.

Minden esetben érdemes alaposan tanulmányozni a rangsor kialakításának módszertanát, és kritikusan fogadni a besorolásokat, akárcsak az intézmények véleményét saját kiválóságukról és pozíciójukról. Az önbecsapás, a helytelen önértékelés senkinek nem tesz jót és a fejlődés gátja.

 

Orbán Éva

(A linkek frissítve: 2023.10.01.)

 

Ajánlott irodalom:

Gyles, C.: Veterinary schools – which ones are the best? Canadian Veterinary Journal. 2015. 56. 8. 787-790. PMC4502844 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4502844/ Letöltve: 2019.03.03.

Bikádi Katalin: Egyetemi rangsorok. Noctua, 2016. 20. 2. URL: http://www.huveta.hu/bitstream/handle/10832/1576/Noctua_2016_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y   Letöltve: 2019.03.03.